Hoe is het om op de ICT afdeling van Bruil te werken? In elk geval is geen dag hetzelfde. Robbin van Zoest is vanuit zijn stage doorgerold in een fulltime functie op ICT: “Soms zit je op een dag veel aan de telefoon, om remote werkplekbeheer en incidenten op te lossen.” Dat is wel de kern van het werken in ICT: het oplossen van technische incidenten voor het hele bedrijf.
Robbin is 19 jaar. Hij is begonnen als stagiair in november 2019 en in april 2020 fulltime in dienst gekomen. “Ik ging stage lopen vanuit MBO niveau 4, ICT beheer. Dat beviel erg goed. Toen ben ik op het laatste moment naar niveau 3 gegaan, zodat ik hier kon blijven werken. En na de zomer ga ik mijn MBO opleiding niveau 4 afronden. Dat is één avond per week, naast mijn werk.”
Kleine ICT afdeling met goede mix
Op de ICT afdeling zit een mooie mix van ervaring en jong talent. Er werken drie medewerkers en een stagiair. Robbin vertelt erover: “Maarten vervult de rol van IT Coördinator en werkt hier al ruim achttien jaar. Hij doet Systeembeheer en de projecten. Jeroen is in 2019 begonnen als Functioneel IT Specialist, net voordat ik stage kwam lopen. Ik doe zelf met name de Servicedesk en het Werkplekbeheer in de rol als ICT Servicedeskmedewerker. Iedereen heeft eigen taken, al zit er veel overlap in het werk.”
Geen dag is hetzelfde
In ICT is een gezegde: "Je weet wel hoe laat je begint, maar niet hoe laat je klaar bent."
Aan het begin van zijn werkdag weet Robbin naast de dagelijkse werkzaamheden nooit precies wat er die dag op zijn pad komt. “Dat is erg afhankelijk van de incidenten en directe vragen die je krijgt van collega's. De meldingen komen meestal telefonisch binnen. Veel mensen bellen als ze een incident of een directe vraag hebben en dan zetten wij het als een melding in het systeem. Als iemand ons een mail stuurt, komt deze als melding automatisch in het systeem terecht. Zo hebben we alle meldingen centraal.”
Elk incident vraagt een eigen aanpak
Zodra iemand een incident meldt, probeert Robbin het direct op te lossen. “In eerste instantie kijk je dan op afstand even mee. Als dat niet tot een oplossing leidt, ga je even langs of we maken de afspraak dat ze bij ons langskomen met de laptop. Maar, het meeste is op afstand wel te tackelen.”
Ingewikkeld incident kan eenvoudige oplossing hebben
De incidenten die Robbin tegenkomt zijn heel divers: “Het kan zijn dat iemand zijn wachtwoord vergeten is. Dan resetten we die. Of iemand heeft een incident met een applicatie die we gebruiken, dan kan het soms wat meer uitzoekwerk zijn of moet ik het zelf doorzetten naar mijn collega's. Eerst zoek je zelf een oplossing, meestal in onze eigen documentatie of je zoekt op internet. Is er geen oplossing te vinden, nemen we contact op met de softwareleverancier. En vaak blijkt het dan een vinkje te zijn dat ergens uit of aan staat."
Dat was laatst bijvoorbeeld het geval. “Wij gebruiken een bepaald plannings- en CRM programma. Dit programma had moeite met de resolutie op een 4K scherm. Dus installeerde ik eerst een update, maar die maakte het alleen maar erger. Uiteindelijk zat er ergens een diepe snelkoppeling in het systeem waar iets aangezet moest worden. Niemand die dat wist. Dan ben je zo uren bezig. Met mensen bellen, research doen.”
Naast de meldingen werken aan projecten
En als er geen actuele meldingen zijn? “Dan ga je kijken naar wat je kunt verbeteren in het bedrijf qua ICT, je pakt langlopende incidenten op of werkt aan grote projecten. Dan gaat het in principe over het doorvoeren van verbeteringen op hard- en softwaregebied. Maar, de meldingen via mail en telefoon hebben altijd voorrang.”
Als je Robbin dan ook de vraag stelt: wat doet een ICT’er bij Bruil?, dan heeft hij daar niet zo snel een eenduidig antwoord op. “Het is een heel divers, afwisselend vak, met veel verschillende taken en steeds weer nieuwe uitdagingen en incidenten.”
Combinatie van thuis- en op kantoor werken
Robbin werkt nu twee dagen op kantoor en drie dagen thuis. Het thuiswerken, wat natuurlijk ook veel andere collega’s doen, maakt het werk voor ICT soms wat lastig. “Het is wat onhandig soms, omdat je op afstand niet altijd alles kunt oplossen. We wisselen elkaar nu af als het gaat om thuiswerken en locatiebezoek, om ter plekke incidenten op te lossen.”
De ICT afdeling is een gezellige, kleine club. “Als het rustig is, dan is er altijd tijd voor een praatje.”
“Ik word gestimuleerd om door te leren”
Ook met Bruil als werkgever is Robbin tevreden. “Ik heb nog niet veel werkervaring, toch is dat voor mij geen belemmering en ik krijg binnen Bruil veel vrijheid om zelfstandig te werken. Ook word ik gestimuleerd om door te leren. Ik vind dat Bruil heel goed met zijn werknemers omgaat, er heerst een vriendelijke open sfeer.”
Voor Robbin is de MBO opleiding niveau 4 dan ook niet het eindstation. “Ik wil na mijn MBO opleiding graag nog onderzoeken welke HBO opleiding aansluit en deze dan volgen. Vanuit Bruil is hier veel in mogelijk en stimuleren ze dit ook. Mijn doel is echt door te leren.”
Werken in de ICT bij Bruil?
Wil je ook onderdeel zijn van een innovatieve organisatie, waar je onderdeel bent van een hecht team? Kijk in het overzicht of er nog een mooie ICT vacature voor je tussenstaat.