Stap ons hoofdkantoor in Ede binnen en de kans is heel groot dat je eerst Helga, Janneke of Anneke tegenkomt. Deze dames zitten vaak aan onze balie in de ontvangsthal en worden niet voor niets ‘de gezichten van Bruil’ genoemd. “Hoewel, we zitten zoveel aan de telefoon dat de stemmen van Bruil ook een goede omschrijving zou zijn.”

Telefoniste, receptioniste en officemanager

Helga en Anneke zijn telefoniste en receptioniste. Janneke was dat ook, maar zij is een aantal maanden geleden doorgegroeid naar de functie van officemanager. 

Afwisselend werk: van telefoon tot taart 

Als telefonistes en receptionistes hebben Anneke en Helga een veelzijdig takenpakket. Anneke: “We bedienen natuurlijk de telefooncentrale, maar we zijn ook gastvrouw voor de ontvangst van relaties, leveranciers en collega’s.” Helga vult aan: “We doen ook administratief werk en bestellen bijvoorbeeld kantoorartikelen. Of voor taarten, lunches en bloemen kun je ook bij ons terecht.” “We helpen waar we kunnen.” Anneke zegt het lachend, het is duidelijk dat de dames veel plezier in hun werk hebben. 

Wat maakt het dan zo leuk? Afwisseling, geen dag die hetzelfde is, het contact met mensen. “Te veel om op te noemen, eigenlijk,” gaat Anneke verder. “De sfeer is gewoon heel goed hier. We hebben contact met allerlei mensen, van de directie tot pakketbezorgers, en het geeft echt voldoening om een probleem op te lossen of een simpel telefoontje goed door te verbinden zodat de continuïteit van verschillende lopende zaken behouden blijft.” Janneke vult aan: “Eigenlijk draait alles in ons werk om mensen, dat maakt het zo leuk.” 

Familiaire cultuur 

Helga is nog niet zo lang in dienst, maar heeft al wel een duidelijk beeld van de open cultuur bij Bruil: “Ik zie dat iedereen hier heel leuk met elkaar omgaat. Dat zie je ook terug in bijvoorbeeld de vitaliteitskalender: een fantastisch initiatief om samen in beweging te komen.” De vitaliteit van onze medewerkers vinden we bij Bruil dan ook erg belangrijk. 

Anneke, die al heel wat dienstjaren achter de balie heeft gedraaid, heeft een vergelijkbaar beeld van de bedrijfscultuur: “Mijn ervaring is dat je echt als persoon wordt gezien en niet als nummer. De lijntjes op het hoofdkantoor zijn kort. Iedereen, van hoog tot laag, wordt met je en jij en de voornaam aangesproken. Ook met evenementen en bijzondere gebeurtenissen is de directie van de partij en doet net zo actief mee.” Janneke vult dat nog aan: “Ook voor de thuissituatie is aandacht. De deur staat bij iedereen open voor een vraag of een gesprek.”

Trots en blij om onderdeel van Bruil te zijn

Anneke is inmiddels al 20 jaar werkzaam in de functie van telefoniste/receptioniste en zit, zoals ze zelf zegt, “prima op mijn stekkie.” Ze vindt het een eer dat ze samen met haar collega’s het gezicht van Bruil wordt genoemd. “Bruil is altijd in ontwikkeling en erg gericht op de toekomst, op duurzaamheid. En het is heel leuk om overal in het land die groene silo’s terug te zien op de bouwplaatsen. Dat maakt me toch wel trots.” 

Dat gevoel heeft Janneke ook: “Elke keer als ik onze herkenbare groene betonmixers zie rijden, dan moet ik glimlachen en ben ik blij dat ik daar een onderdeel van mag zijn.” 

Doorgroeien

Janneke heeft na haar start als telefoniste een mooie doorgroei naar officemanager gemaakt. “Na ongeveer een jaar als receptioniste ben ik gevraagd wat andere taken te gaan doen, met name op het gebied van de ondersteuning van de manager strategie. Meetings plannen, bijeenkomsten organiseren en het uitwerken van informatie. In januari 2020 ben ik officemanager geworden, met daarbij als belangrijkste taak het coördineren en uitvoeren van de interne communicatie. Afgelopen zomer heb ik de Bruil Project Methodiek training afgerond met een aantal andere collega’s. Ik vind het heel bijzonder dat ik dit soort investeringen in mijn ontwikkeling aangeboden krijg.” 

Te vriend houden

Dat de vrouwen aan de balie niet alleen intern, maar ook voor klanten belangrijk zijn, onderstreept Janneke met een mooie anekdote: “Rond kerst vorig jaar kwamen er enorm veel relatiegeschenken binnen voor allerlei collega’s. Een klant stond op een gegeven moment bij de balie met een collega te kletsen en overhandigde die collega een mooie fles drank en een rollade. Toen zei die klant ineens: wacht even, jij krijgt ook een rollade! Jou moet ik te vriend houden, anders verbind je me niet meer door…”

Dat lijkt ons sowieso een goed idee, om deze vrolijke gezichten van Bruil te vriend te houden. Ze kunnen er best nog een tijdje zitten, getuige de afsluitende woorden van Anneke: “Ze zeggen dat medewerkers van Bruil groen bloed hebben. Dat klopt ook wel, denk ik, gezien de vele lange dienstverbanden.” 

Wil je weten of we op dit moment telefonisten, receptionisten of officemanagers zoeken? Bekijk onze vacatures.

Terug naar overzicht